fbpx
08 november 2022

In mijn vorige blog schreef ik over het opstellen van je register met relevante wet- en regelgeving. Eigenlijk is dat pas het begin van je avontuurlijke tocht naar compliance. In deze blog vertel ik je hoe je je register actueel kan houden. Want stel je voor: een handhaver of auditor komt langs en vraagt naar het register met relevante wet- en regelgeving. Vol trots laat je het recent door jou afgeronde register zien! Zegt die beste meneer of mevrouw: heeft u ook de nieuwe “Regeling kunststof producten voor eenmalig gebruik” gedacht?

Natuurlijk wil je niet met je mond vol tanden staan wanneer een handhaver of auditor jou confronteert met een nieuwe of gewijzigde wet. Zeker niet als deze wet overduidelijk op jouw bedrijf van toepassing is. Hoe zorg je er nou voor dat je wijzigingen in wet- en regelgeving in beeld hebt? Ik geef hieronder een aantal opties.

1. Schrijf je in voor nieuwsbrieven van relevante organisaties

Een nieuwsbrief wordt door organisaties veel gebruikt om ontwikkelingen in wet- en regelgeving aan te kondigen. Denk bijvoorbeeld aan je branchevereniging, Infomil, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO), Toxic en sdu HSE. Met een bepaalde frequentie geven zij allemaal een nieuwsbrief uit met nieuwsupdates.

2. Gebruik social media

Misschien niet het meest voor de hand liggende kanaal maar organisaties als de Nederlandse Arbeidsinspectie, ministeries, KVK Ondernemersplein en RvO plaatsen korte updates op social media. Vaak worden LinkedIn en Twitter hiervoor gebruikt. Door deze organisaties te volgen, krijg je nieuwsupdates in je tijdlijn. Helaas gaat het hierbij vaak ook om updates die niks met wet- en regelgeving te maken hebben.

3. Gebruik de app Nieuwe Wetten

De app Nieuwe Wetten is gratis te downloaden. Je kan de app zelf instellen. Zo kan je instellen over welke onderwerpen je een melding wilt hebben en wanneer je een melding wilt ontvangen. Ik gebruik de app zelf ook en deze geeft goed inzicht in (mogelijke) nieuwe wetten. Het nadeel is dat het alleen om nieuwe wetten gaat. Besluiten en regelingen zijn niet opgenomen. Ook wijzigingen in wetten zijn niet opgenomen.

4. Struin websites af

Bovenstaande opties zijn vooral gericht op het passief ontvangen van updates. Je kunt ook zelf op zoek gaan naar updates. Het KVK Ondernemersplein, de RvO, de Nederlandse Arbeidsinspectie, Infomil en sdu HSE hebben een pagina op hun website waarop zij recent nieuws en ontwikkelingen in wet- en regelgeving delen. Het KVK Ondernemersplein heeft zelfs een pagina met relevante wetswijzigingen voor ondernemers.

5. Spitten in de Staatscourant

Je hebt er vast wel eens van gehoord: de Staatscourant. De ‘krant’ van de overheid waar alle wijzigingen in nieuwe wet- en regelgeving wordt gepubliceerd. Je hebt weliswaar alle wijzigingen in beeld, maar dat zijn er ook gelijk heel veel. Via de website www.officielebekendmakingen.nl kun je onder andere zoeken op gepubliceerde wijzigingen in de Staatscourant. Met filters kun je je zoekacties aanscherpen. Volledig maar erg veel werk dus.

6. Voor de front runners: internetconsultatie

Er bestaat ook nog een internetconsultatie. Hierin wordt een deel van nieuwe en gewijzigde wet- en regelgeving gepubliceerd. Door middel van de internetconsultatie biedt de wetgever de mogelijkheid om op conceptwet- en regelgeving te reageren.

7. Ga voor gepersonaliseerd met een compliance tool

Met behulp van een compliance tool krijg je alle wijzigingen die (mogelijk) op jouw organisatie van toepassing zijn. Vaak kun je per wijziging aangeven of deze op je bedrijf van toepassing is en welke acties je hebt ondernomen om de wijziging in je organisatie te implementeren.

Kies wat bij jou past

Je register met relevante wet- en regelgeving bijhouden is net als de was. Wanneer je op zaterdag alle was hebt weggewerkt, zitten de wasmanden op dinsdag alweer halfvol. Eigenlijk ben je nooit klaar. Gelukkig zijn er verschillende manieren en tools om je register actueel te houden. Doe je voordeel met deze blog en kies de optie(s) die het beste bij jou past of passen.

In mijn volgende blog vertel ik meer over het aantonen van compliance. Zo heb je altijd je antwoord klaar als iemand vraagt of je voldoet aan bepaalde wet- en regelgeving.

 

Gerjan de Ruiter is adviseur milieu en veiligheid bij Oostkracht10 en houdt zich bezig met compliance en milieuvergunningen. Wil je in contact komen met Gerjan? Mail hem dan op gerjan@oostkracht10.nl of bel naar 085 – 070 47 32.

Meer weten over compliance?

Gerjan de Ruiter
Terug naar nieuws overzicht
Whatsapp icon