De arbeidsmarkt voor adviseurs externe veiligheid in Gelderland is krap. De Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA) en Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) klopten aan bij Oostkracht10 (OK10) met een bijzondere vraag: ‘Help ons met het ontwikkelen van een Adviesrobot die de werklast kan verlichten.’ Een jaar later zitten projectleider Daan de Bruin (ODRA) en adviseur milieu & veiligheid Tom Reijers (OK10) met elkaar om tafel om terug te blikken op het traject.
Mooi project
Daan: We waren op zoek naar meer kennis voor dit project. OK10 staat bekend om hun deskundigheid rondom externe veiligheid, dus de samenwerking was snel gevonden.”
Tom: “Wij houden wel van een beetje uitdaging en worden enthousiast van vragen die we niet dagelijks tegenkomen. Dit leek ons een heel mooi project dat goed past bij onze ambities. In ons meerjarenplan ‘Slagkracht’ hebben we onder andere staan dat we mee willen werken aan innovaties en het verder brengen van ons vakgebied”
De aanleiding
Tom legt uit dat als je iets wilt ontwikkelen in de buurt van een risicobron, dit goed onderzocht moet worden door een adviseur externe veiligheid. “Deze onderzoeken kunnen complex zijn, maar in veel gevallen is het een routineklus. Deze standaard-aanvragen nemen best wat tijd in beslag en zijn minder leuk dan de meer complexe aanvragen.”
Daan: “Een collega van mij kwam op het idee om een Adviesrobot te ontwikkelen. Na het schrijven van een plan, kregen we subsidie van OmgevingsdienstNL, zodat we echt aan de slag konden”
Slimme oplossing
De Adviesrobot is een digitaal programma en biedt een slimme oplossing om het adviesproces rondom externe veiligheid te versnellen en te vereenvoudigen. Daan vertelt dat een adviseur externe veiligheid op een kaart een locatie en een ontwikkeling invoert. “De Adviesrobot produceert dan op basis van een set door ons gedefinieerde criteria of daar een standaard advies van toepassing is. Zo ja, dan wordt er ook een standaard adviestekst gegenereerd.”
Voordelen van de Adviesrobot
“Advies opstellen met behulp van de robot scheelt minimaal 45 minuten tijd per aanvraag. Een collega van mij krijgt iedere week zo’n tien eenvoudige aanvragen binnen. In zijn geval scheelt het dus 7,5 uur werk per week. Daarnaast wordt zijn werk leuker, omdat hij zich meer kan focussen op de complexe casussen.”
Tom: “Ook verkort het de doorlooptijd, wat zowel voor de adviseurs als voor de initiatiefnemers voordelen biedt. Het zorgt voor een verbetering van arbeidsmarktpotentieel en voor een gedragen uniformiteit in advisering.”
Het proces
Daan: “In het begin was het voor ons binnen ODRA nog best wel vaag waar we nou precies heen wilden met dit project. OK10 heeft de juiste vragen gesteld en bracht naast inhoudelijke kennis ook veel ervaring met projectmanagement mee. Dat hielp mij als projectleider.”
Tom: “Dat is ook wel onze kracht. Als het aan de voorkant niet helder is wat een project moet opleveren, dan zijn we er goed in om een stappenplan neer te zetten en maken we per stap heel helder wat we gaan doen.”
Gezellig
“In dit geval hebben we werksessies gehouden waarin we op zoek zijn gegaan naar consensus over de verschillende criteria. Wat is een standaard situatie waar de adviesrobot mee aan de slag kan gaan? Deze werksessies waren met alle omgevingsdiensten en veiligheidsregio’s van Gelderland. Daarnaast hebben we tijdens het traject verschillende partijen mee laten kijken, zodat we feedback kregen en draagkracht creëerden”
Daan: “Het was mijn eerste keer als projectleider en het was fijn om te werken met een team dat zoveel kennis en ervaring inbrengt. Het enige waar ik op moest bijsturen was zorgen dat het niet té gezellig werd. Dat lijkt me een goed teken. Ik ben er trots op dat we een product hebben opgeleverd dat zoveel tijdswinst oplevert.”
Tom: “Meestal resulteren mijn projecten in papier. Ik vind het mooi dat we nu echt een stuk gereedschap hebben opgeleverd voor de vakbroeders.”
Ambitie
Daan: “Wij zijn ‘on tour’ door Nederland en zijn al langs geweest bij verschillende ministeries en andere belanghebbenden, zoals Brandweer Nederland en het Landelijk Platform Veilige Leefomgeving. Het uiteindelijke doel is dat de Adviesrobot door een landelijke partij wordt beheerd en in heel Nederland gebruikt kan worden.
Een andere ambitie is om de robot toegankelijk te maken voor ambtenaren ruimtelijke ordening. Dit zou de werkdruk bij externe veiligheidsadviseurs nog verder kunnen verlagen. In de verre toekomst zouden zelfs initiatiefnemers zelf bepaalde ontwikkelingen kunnen toetsen met behulp van de robot.”
Bekijk de Adviesrobot zelf op https://adviesrobot-ev.nl. Ben je adviseur externe veiligheid en wil je ook een account om te werken met de Adviesrobot? Mail dan je naam, functie en contactgegevens naar adviesrobot@odra.nl.
"Heb je een vraag?"